وب‌سایت «واشینگتن فری بیکن» مدعی شده است که تهران به «محافل سیاست واشینگتن و اروپا»، به‌ویژه در دوران دولت اوباما، زمانی که توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ برای نخستین بار انجام می‌شد، دسترسی نامحدودی داشته است.
کد خبر: ۱۴۲۴۰۷۰

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا این گزارش را به دلیل داشتن اطلاعات متعلق به «تقریباً یک دهه پیش» رد کرده است. با این حال گزارش وب‌سایت خبری «سمافور،» بر اساس ایمیل‌های منتشر شده، به جزئیات یک شبکه ارتباطی گسترده، موسوم به «ابتکار کارشناسان ایران» پرداخته است. 

این ایمیل‌ها نشان می‌دهد این شبکه شامل یک مقام ایرانی‌تبار پنتاگون و همچنین تعدادی از افراد دانشگاهی است. 

در این گزارش ادعا شده است آنها به وزارت خارجه ایران گزارش و اطلاعات ارسال می‌کردند و به پیشبرد نقاط گفت‌وگوی تهران با سیاست‌گذاران آمریکایی کمک می‌کردند.

در صورت درستی این گزارش‌ها، روشن است که ایالات متحده با یک شکست اطلاعاتی در برابر تهران روبرو شده و برخلاف تبلیغات پیشین رسانه های غربی درباره قدرت اطلاعاتی واشنگتن، این کشور در تور اطلاعاتی کشورمان گرفتار آمده است.

هرچند نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که گزارش‌های اخیر درباره نفوذ ایران در مراکز سیاستگزاری ایالات متحده می‌تواند ناشی از تسویه حساب نهادهای امنیتی داخل آمریکا پس از شکست پروژه اغتشاشات خیابانی در ایران باشد، اما درز همین میزان اطلاعات نشان می‌دهد که برخلاف تصویر ارائه شده در رسانه‌های معاند، ایران ابتکارعمل در برابر آمریکا را در دست داشته و موفق شده منافع ملی کشورمان را در برابر خباثت آمریکا تامین کند.

از یاد نباید برد که جنگ کنونی در جهان، جنگ ترکیبی با محور رقابتهای اطلاعاتی است و بنابراین اذعان به قدرت اطلاعاتی ایران و توان دیپلماتیک کشورمان در اثرگذاری بر اذهان تصمیم‌سازان آمریکایی، نوعی رسوایی برای آمریکا و قدرت‌نمایی ایرلن در قلب کاخ سفید به شمار می‌رود.

پس‌لرزه‌های این رسوایی احتمالا تا ماه‌ها گریبان دولت بایدن را خواهد گرفت. با این حال این پیام روشن را برای افکارعمومی جهان خواهد داشت که ایران نه فقط تحت تاثیر فشار حداکثری غرب، به کشوری منزدی و روبه فروپاشی تبدیل نشده، بلکه قادر است مغز متفکر دیپلماسی در واشنگتن را در کنترل خود بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها